أحزاب و نواب

المشاركة السياسية من أجل مستقبل افضل گتب / طارق سالم

كتب-طارق سالم

على مر العقود لم نعهد من شعبنا الاهتمام بالمشاركة في الحياة السياسية ربما لعدم اهتمامهم بالسياسة وربما لفقدانهم أي أمل في حدوث تغيير في ظل مناخ سياسي ملوث كنا نعيش فيه. عدم الاهتمام بالمشاركة السياسية فهي ظاهرة سلبية للغاية تؤدي إلي انفراد فئة معينة بالحكم واتخاذ القرار وهي الفئة التي تهتم بالمشاركة السياسية أو الفئة التي تحكم البلاد .
تعالوا نتكلم عن مفهوم المشاركة السياسية وبعد كده نتكلم عن أهمية المشاركة ..
المشاركة السياسية هي مشاركة المواطنين في الحياة العامة وفي عملية صنع القرارعبر آليات وأشكال مختلفة منها المشاركة في انتخابات السلطة التنفيذية أو السلطة التشريعية أو مؤسسات المجتمع المدني.
• المشاركة السياسية
هي مشاركة الشعب في كل مجالات الحياة العامة الرسمية وغير الرسمية الرسمية زي التصويت في انتخابات البرلمان وانتخابات الرئاسة وغير الرسمية زي انتخابات النقابات، وزي تأسيس الأحزاب ومنظمات المجتمع المدني أو دخولهم فيها المشاركة السياسية هي دخول أي مواطن في أي مجال من مجالات العمل السياسي و صنع القرار سواء كان مرشح لمنصب أو كان بينتخب مرشح لمنصب أو كان عضواً في حزب ليه برنامج سياسي.
• أهمية المشاركة السياسية :
المشاركة السياسية
• هي وسيلة تعمل على ضمان الحقوق الأساسية للمواطن وهي وسيلة لمنع السلطة الحاكمة من الالتفاف على إرادة ورغبات المواطنين يعني المشاركة السياسية هي الوسيلة اللي بتخلي السلطة الحاكمة عندها إحساس بوجود مواطنين في الدولة ليهم حقوق ومطالب بيعبروا عنها من خلال مشاركتهم في مختلف مجالات الحياة العامة.
• المشاركة السياسية
هي الوسيلة اللي بتخلي المواطن ياخد حقه ويدافع عن مصالحه في المجتمع وهي الوسيلة اللي بتخلي المواطن يشارك في صنع القرار وتوجيه السياسات في بلده.المشاركة السياسية تعتبر سمة من سمات الدول الديمقراطية بمعني إن كل ما زادت المشاركة السياسية في أي بلد كان البلد دا أكثر ديمقراطية.
• المشاركة السياسية
هي مقياس لمدى وعي المواطنين فكلما كان المواطن واعي ومتحضر زادت مشاركته في الحياة السياسية عشان يحقق أهدافه ويعبر عن مطالبه ويدافع عن حقوقه المشاركة السياسية برضه هي اللي بتأمن حقوق الأقليات لأنهم لو مشاركوش مش هيكون ليهم أي وجود في سياسات وقرارات الدولة لكن لما بيشاركوا بيقدروا يترجموا مطالبهم في شكل قرارات وقوانين.
• المشاركة السياسية
هي الوسيلة اللي بتخلي للمواطن دور في بلده و مش لازم يكون المواطن ده دارس علوم سياسية بس ضروري جداّ إن المواطن يكون عنده خلفية عن أهم المفاهيم السياسية ويكون عارف يعني إيه برلمان ويعني إيه سلطة تنفيذية يعني إيه حزب و يعني إيه برنامج انتخابي إيه هي الميزانية وليه بيدفع الضرايب ..
• المشاركة السياسية

Share Button
اقرأ ايضاً  اكبر دوره رياضيه على مستوى الجمهوريه برعايه حزب مستقبل وطن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.